Tweede week! - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Rianne Rutgers - WaarBenJij.nu Tweede week! - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Rianne Rutgers - WaarBenJij.nu

Tweede week!

Blijf op de hoogte en volg Rianne

11 Mei 2015 | Filipijnen, Davao

Vandaag zijn we alweer begonnen met onze tweede stage week! Afgelopen week hebben Fleur en ik samen 4 avonddiensten gedraaid op de St. Anne. Dit is een afdeling met 23 bedden waar mensen worden opgenomen met verschillende ziektebeelden zoals; longontsteking of uitdroging. Maar ook zwangere vrouwen. Bij eentje hiervan hebben we de hartslag van de baby mogen horen, dit was zo bijzonder! Ook lag er een meisje van pas 17 jaar oud met een auto-immuunziekte (SLE: systemische lupus erythematodes). Dit was erg heftig om te zien, vooral omdat het iemand van dezelfde leeftijd was. De verpleegkundigen op de afdeling waren allemaal erg aardig, en wilde ons graag iets leren! Wat ook bijzonder is dat de familie de hele dag aanwezig is en alle zorg voor de patiënt op zich neemt. Als verpleegkundige meet je vooral de vitale functies en bereid je medicatie voor en geeft dit aan de patiënt. Heel anders dan in Nederland dus!

Op vrijdag gingen we samen met de HAN studenten andere instituten bezoeken. Als eerste gingen we naar de rehab. Hier verblijven jongeren en ouderen die verslaafd zijn. Zelfs kinderen van een jaar of 9!

Hierna gingen we naar de abused girls. In dit huis zaten op dit moment 33 meisjes van een leeftijd tot 17 jaar, die voornamelijk seksueel maar ook fysiek misbruikt zijn. We hebben samen met de meiden geklets en op een gegeven moment werden onze haren ingevlochten! Dit was erg leuk, maar het blijft een rare gedachten als je weet waarom de meisjes daar zitten. Want als je zo ziet met die lach op hen gezicht zou je niet zeggen dat ze zoiets hebben meegemaakt.

Als derde gingen we naar het weeshuis. Wauw, wat was dit een ervaring! Toen we binnen kwamen zagen we overal kinderen lopen, de oudste is denk ik ongeveer 8 jaar. Er was ook een gedeelte waar alleen maar baby’s lagen, zo schattig! Hier hebben we even lekker geknuffeld en gespeeld met de kinderen.

Onze laatste stop was op het strand, waar we even lekker hebben afgekoeld en ons rooster voor de komende 2 weken samen met Helen hebben besproken.

In het weekend zijn we samen met een arts en een aantal verpleegkundigen van het ziekenhuis een nachtje naar het eiland Samal geweest. Toen we zaterdag rond een uur of 4 aankwamen was het eb, jammer . Maar dit hebben we goed gemaakt toen we in het donker ’s avonds alsnog gingen zwemmen. Na een gezellige avond zijn we ons bed in gedoken. De volgende ochtend waren we op tijd opgestaan om weer de zee in te gaan. Het water was zo helder dat je alles kon zien! Echt super mooi! Als afsluiting van dit leuke weekend hebben we zondagavond lekker pizza gegeten in de coffee shop (ongeveer 50 meter vanaf het ziekenhuis).

Vandaag hebben we dus een ochtenddienst gehad op de St. Catherine afdeling. Dit is een kinderafdeling waar pasgeborene liggen en kinderen tot ongeveer 14 jaar oud. De afdeling is een soort zaal met een schot ertussen die zich opsplitsen in 2 verschillende delen: gastro en pulmo (maagdarmkanaal en luchtwegen). Elk deel heeft 10 bedden. De meest voorkomende ziektebeelden waar de kinderen mee opgenomen worden zijn: diarree, luchtweginfectie en uitdroging. Ook op deze afdeling zijn de ouders de hele dag bij hun kind en verzorgen hun.

De komende twee weken hebben Fleur en ik ochtenddiensten op deze afdeling. Aankomende en volgende week woensdag gaan we naar het Health Center om daar baby’s te vaccineren.
Ik laat volgende week weten hoe we deze weken hebben ervaren, en wat ik allemaal heb gezien!

Liefs Rianne

• 12 Mei 2015 - 13:26

Erna Van De Poll:

Wauw Rianne, wat heb je een hoop gezien en meegemaakt de afgelopen week. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar van onder de indruk raakt. Wel fijn en goed dat je daar de verschillende tehuizen ziet en welke hulp er geboden wordt. De foto's die je hebt gestuurd van het eiland waar je bent geweest zijn geweldig mooi. Heel fijn te horen dat jullie het goed naar de zin hebben. Veel succes met het vaccineren van de baby's. Ik hoop dat ze niet al te hard gaan huilen :-).
    Veel liefs en een hele dikke knuffel xxx

Mama

• 12 Mei 2015 - 14:16

Diny Derksen:

Hoi rian ,wat n mooi verslag weer heel indrukwekkend wat je daar allemaal ziet . En dat je ook nog kunt genieten van de leuke dingen, fijn om te horen . Kijk al weer uit naar t volgende verslag. Heel veel gr. En Dikke Kus!!!

• 12 Mei 2015 - 16:19

Marjolijn :

Super mooi verslag meid, leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt.

Heel veel succes en plezier nog.

Groetjes Marjolijn x x

• 12 Mei 2015 - 18:15

Papa:

Hey meid,

Jaa inderdaad wauw!Wat een geweldig verslag weer zeg!Mooi dat je die cultuurverschillen zo kunt zien.
    Je kun je daar nooit vervelen denk ik,er is daar zoveel te doen te zien en te horen.
    Leuke en minder leuke dingen,ervaringen die je daar meemaakt zul je meenemen in je rugzak en later zeker nog eens gebruiken.Fijn dat het verder goed gaat met juliie.Geniet vooral van de mooie dingen!

Wens jullie allen een plezierige en leerzame week(3) toe.

Papa hvj xxx