Derde weekje in de Filipijnen - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Rianne Rutgers - WaarBenJij.nu Derde weekje in de Filipijnen - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Rianne Rutgers - WaarBenJij.nu

Derde weekje in de Filipijnen

Blijf op de hoogte en volg Rianne

17 Mei 2015 | Filipijnen, Davao

Maandagmiddag zijn we wezen winkelen en hebben we kleurboeken en kleurpotloden gekocht zodat we samen met de kinderen op onze afdeling kunnen kleuren. Dit hebben we dinsdag uitgeprobeerd en ze vonden het allemaal erg leuk, en hebben te tekeningen boven hun bed gehangen. Op deze manier kunnen we toch een beetje contact maken met de kinderen omdat de meeste van hun geen Engels kunnen spreken.

Op woensdagochtend gingen we naar het Health Centre om pasgeborene en kinderen tot ongeveer 1 jaar te vaccineren. Wat een schattige kindjes allemaal! In het begin was het even wennen omdat baby’s natuurlijk niet netjes stil blijven zitten en behoorlijk hard kunnen huilen. Maar het is gelukt! Om 12 uur waren we weer terug en zijn we in de middag lekker wezen afkoelen bij het zwembad.

Donderdag ochtend gingen we weer naar het Health Centre maar dit keer voor de prenatale controle van zwangere vrouwen. Het was erg speciaal om de baby’s in de buik te mogen voelen. Als eerste gingen we de buik opmeten, hierna hebben we de ligging van de baby gevoeld. Toen we wisten hoe de baby lag, gingen we met de stethoscoop kijken of we het hartje konden horen. Dit was zo leuk om te horen! Volgende week donderdag gaan we weer terug, en dan mogen we het zelfstandig proberen. Toen we klaar waren zijn we samen met Helen naar haar winkeltje geweest en hebben we lekker gegeten en karaoke gedaan. Het valt me op dat de meeste Filipijnse mensen erg goed kunnen zingen!

Vrijdag hebben we weer dienst gehad in het ziekenhuis. Deze keer lag de afdeling helemaal vol, dus was het iets drukker dan maandag en dinsdag. In de avond zijn we samen met alle vrijwilligers wezen stappen als afscheid van iemand die de volgende dag wegging. We zijn net zoals de vorige keer naar de Echelon geweest. Als afsluiter van een geslaagde avond zijn we nog even bij mac donalds gestopt!

De volgende dag hebben we lekker lang uitgeslapen en zijn we in de avond naar een Nederlands restaurant geweest: De bonte koe. In het begin hadden we geen idee hoe we daar moesten komen maar gelukkig waren er 2 aardige mensen in de jeepy die helemaal met ons mee gelopen zijn, zo aardig! Eenmaal aangekomen werden we vriendelijk ontvangen door het personeel in oud Hollandse pakjes. Het restaurant is van een Nederlandse eigenaar. We hebben echt heerlijk gegeten: bitterballen, kippensoep, zalm en als toetje echte Nederlandse appeltaart!!

Vandaag hebben we een lekkere luie zondag. Morgen begint onze tweede week op de kinderafdeling. We gaan proberen of het lukt om van de ballonnen die we hebben meegenomen hondjes en bloemen ect. te maken voor de kinderen!

Liefs Rianne

• 17 Mei 2015 - 12:49

Erna Van De Poll:

Wat mooi en speciaal, Rianne, dat jullie dat allemaal mogen doen en overal zo betrokken bij worden! Heel bijzonder toch, om zo de ligging van de baby in de buik van de moeder te voelen en het hartje te horen! Veel succes met het maken van ballon beestjes. Wat zullen die bitterballen en appeltaart lekker zijn geweest. Fantastisch om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben en dat de bevolking zo aardig is voor jullie. Geniet ervan!
    Heel veel liefs en een superdikke knuffel en kus

• 17 Mei 2015 - 14:13

Diny Derksen:

He schat, zie ik net weer zo'n leuk verslag super leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. En met de ballonnen zal t ook nog wel lachen worden maar jij maakt er vast iets moois van haha !! En aan lekker eten ontbreekt t ook ! Veel succes met wat je nog gaat doen l. Liefs en Dikke Kus van ons.

• 17 Mei 2015 - 14:30

Papa:

Hey,

Jaa al weer een week om,leuke ervaringen heb je weer opgedaan,echt fantastich!
    Er werd in het begin gezegd dat jullie daar elke dag rijst zouden eten daar(haha),maar nu ook al aan de bitterballen en appeltaart en Mac.....lekker he,toch nog een hollands tintje.
    Nou heel veel succes met de ballonnen morgen,lukt je vast wel!

Dikke kus papa.

• 17 Mei 2015 - 16:36

Gerwin En Marieke:

Wat maak je veel leuke dingen mee zeg! Geniet van alles wat op je pad komt! Dit pakken ze niet meer van je af!
    Als je nog wat leuke ideetjes met kinderen wil hebben dan weet ik er ook nog wel wat! Let me know!
    Dikke kus van ons!
    Gerwin en Marieke X

• 17 Mei 2015 - 19:31

Theo:

erg leuk om je belevenissen te lezen en wat fijn dat je ook nog vrije tijd heb om leuke dingen te doen en te eten.Geniet er nog maar lekker van.
    Gr.Theo en Wopke

• 17 Mei 2015 - 20:53

Marjolijn:

Rianne, jij vermaakt je daar prima