Week 5 in de Filipijnen - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Rianne Rutgers - WaarBenJij.nu Week 5 in de Filipijnen - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Rianne Rutgers - WaarBenJij.nu

Week 5 in de Filipijnen

Blijf op de hoogte en volg Rianne

03 Juni 2015 | Filipijnen, Davao

Afgelopen week hebben we maandag, dinsdag en donderdag op de St. Bernadette afdeling onze diensten gedraaid. We zijn veel verschillende dingen tegenkomen op deze afdeling. Een daarvan was een meisje van 22 die was opgenomen met anorexia nervosa. Dit was bijzonder om hier te zien omdat het in dit land nauwelijks voorkomt. Ook lag de man waarvan we de operatie hadden gezien op onze afdeling, hierbij mochten we meekijken bij de wondverzorging en hoe er hechtingen werden verwijderd.

Dinsdag ochtend ging om 3 uur ’s nachts onze wekker omdat de opening van het 36 jarig bestaan van het ziekenhuis begon. We zijn ongeveer 5 km naar een plek gebracht waarvandaan we weer terug naar het ziekenhuis moesten lopen. Dit hebben Fleur en ik maar een stukje hardgelopen zodat we weer eerder terug waren. Eenmaal weer bij het ziekenhuis aangekomen zijn we nog even ons bed ingedoken voordat onze dienst begon.

Woensdag ochtend gingen we voor de tweede keer baby’s vaccineren in het Health Centre. Dit keer ging het een stuk makkelijker dan de vorige keer omdat we het al een aantal keer hadden gedaan. Maar alsnog blijft het sneu om de baby’tjes zo te zien huilen!
Ook zijn de toernooien volleybal en basketbal begonnen. Er zijn 5 teams opgesteld, wij zitten in team E met alle stagiaires en vrijwilligers en een aantal dokters. In de middag hebben we onze eerste volleybal wedstrijd gespeeld en gewonnen!

Op donderdag hadden we dus dienst en 2 volleybal wedstrijden die we ook beide hebben gewonnen!

Vrijdag gingen we op medical mission naar de bergen. Dit was een hele bijzondere ervaring. Er waren mensen van ver gekomen. We waren met 5 verpleegkundige en 1 dokter van het ziekenhuis. Als eerste hebben we de bloeddruk gemeten en daarna gingen ze allemaal 1 voor 1 bij de dokter langs en die schreef dan medicatie voor die ze van ons meekregen. Het is natuurlijk niet makkelijk om aan medicatie te komen als je zo ver van een ziekenhuis afwoont. Later hebben we eten klaargemaakt en heb ik geholpen om het aan de kinderen uit te delen. We hadden voor alle kinderen een schriftje en een pen gekocht zodat ze die kunnen gebruiken voor school. Soms mag je namelijk niet naar school als je geen schriftje en pen hebt. Na een leuke bijzondere middag zijn we weer terug gereden naar Calinan.

In de avond zijn we voor de verjaardag van een meisje van de HAN met z’n allen wezen stappen in Davao.

Zaterdag zijn we met een aantal vrijwilligers naar het zwembad gegaan. Het was een zwembad in Calinan waar we nog niet waren geweest. Dit zwembad was op een resort en er was een grote tuin bij met onder andere een vlindertuin en een vogeltuin. We zijn in de vlindertuin geweest en het was heel mooi om zo veel vlinders bij elkaar te zien! Als je stil bleef staan kwamen ze gewoon op je zitten. “s Avonds hebben we een rustig avondje gehad.

Op zondag gingen we met z’n zessen (wij en de jongens) op avontuur naar het strand. We hebben tegen onze vaste taxichauffeur gezegd om ons naar het dichtstbijzijnde mooiste strand te brengen. Na een halfuur rijden bracht hij ons naar een plek waar er 3 waterparken naast elkaar lagen en die alle drie aan het strand lagen. Toen we er een hadden uitgekozen en lekker op het strand wilden gaan liggen werden we al snel door iedereen op het strand bekeken en gevraagd of we met hun op de foto wilden. Gelukkig zag Merel een bootje aankomen die ons naar de andere kant (waar een wit strand was, dit was namelijk zwart zand) wilden brengen. Na een leuk bootritje aangekomen aan de andere kant hebben we een lekkere middag op het strand doorgebracht.
Zondag avond heeft de zoon van Helen ons een choreografie geleerd voor de aankomende jubileum van het ziekenhuis (woensdag 3 juni) waar we een dans moeten uitvoeren.

Maandag begon ons tweede weekje op de St. Bernadette. Een kort weekje van 2 dagen omdat we aankomende donderdag (morgen) onze vakantie begint waarin we lekker 10 nachten naar het eiland Boracay gaan!

De afgelopen dagen hebben we veel basketbal en volleybal wedstrijden gespeeld, en bij beide zijn we op de derde plek geëindigd!

Vandaag is dus het 36 jarig jubileum van het ziekenhuis! Vanochtend hebben we al meegereden in de parade met auto’s en motors door Calinan. Om 6 uur begint het gezamenlijk eten daarna de optredens en als afsluiting een gezellig feest met als thema cowboy.

Morgenochtend rijden we om 05:30 weg richting het vliegveld in Davao. Zondag 14 juni komen we weer terug. Het zal dus nog even duren voordat mijn volgende reisverslag over de vakantie erop komt te staan.

De foto’s uploaden wil helaas niet meer lukken, waardoor het komt weet ik helaas niet. Als je graag foto’s wilt zien hoor ik het graag want dan kan ik ze nog door appen! Binnenkort zal ik er ook wat of facebook zetten.

Liefs Rianne

• 03 Juni 2015 - 06:48

Erna Van De Poll:

Hé lieverd, wat een mooi verslag weer. Leuk dat je om drie uur 's nachts je bed uit moeten vijf kilometer terug te lopen. Echt een feestje hahaha. Wat stuurde je schattige foto's van de kinderen bij de bergmissie. Allemaal lief in een rij. Gelukkig hebben jullie lekker tijd om ook van het eiland te genieten. De stranden en het mooie weer. Als het goed is wordt het eind van deze week hier ook mooi. Nu maar hopen dat dat langer duurt dan twee dagen! Veel plezier met het vieren van het jubileum van het ziekenhuis en lekker genieten van jullie vakantie. De tijd gaat supersnel dus voor je het weet ben je weer hier.
    Liefs en dikke knuffel xxx

Mama

• 03 Juni 2015 - 15:13

Nadia:

Rihannieeeeee,

Echt leuk om al je verhaaltjes te lezen!!
    Ik ben goed op de hoogte en heb bij je mama ook al mooie foto's gezien van waar je allemaal bent geweest!! Echt heerlijk

• 03 Juni 2015 - 15:18

Nadia:

Nja zet dit ding maar de helft van mijn verhaal op je reacties

• 03 Juni 2015 - 16:46

Diny Derksen :

He scheet, al weer 'n week voorbij ik had er niet eens erg in,zo snel gaat 't. We hebben weer genoten van je mooie verhalen en wat jullie allemaal doen.Foto's zou wel leuk zijn ook waar je zelf bij opstaat.Nou Rian geniet lekker van je vakantie en tot horens weer . Dikke kus!!

• 03 Juni 2015 - 21:29

Papa:

Hey schat,

Gohhh...wat gaat de tijd snel zeg!Heerlijk verslag weer!
    Echt leuke dingen heb je weer meegemaakt.jullie genieten er wel van daar he!
    Hey heb je mooie foto s gemaakt van de vogeltuin en vlindertuin,zal best mooi geweest zijn.
    Trouwens lekker sportief zijn jullie zeg,leuk dat verpleging en artsen allemaal meedoen.
    Wens jullie een hele fijne vakantie op eiland Boracay!Geniet ervan samem en pas goed op jezelf.
    Oja....kijk wel een beetje uit voor die krokodillen daar!
    Tot verslag (6)...ietjes later dan maar.

Dikke knuffel en een dikke X!

Papa